Binnenkort zit er een black box in jouw wagen
Als we het over een black box of zwarte doos hebben, dan denken veel mensen onmiddellijk aan een vliegtuig. Een zwarte doos is een apparaat in een vliegtuig waarin vluchtgegevens van de vlucht elektronisch worden opgeslagen om bij een ongeluk de aansprakelijkheid aan te tonen en het ongeluk te analyseren om soortgelijke ongevallen in de toekomst te vermijden. Dit apparaat kreeg de naam black box omdat het gedrag van het toestel wel gekend is, maar de inwendige constructie ervan niet. Nu sleutelen de Europese Commissie en het Parlement aan een nieuwe wet die autofabrikanten in de toekomst zal verplichten om heel wat veiligheidstoepassingen in nieuwe auto’s te plaatsen, waaronder dus ook een zwarte doos.
Europa verkeersveiliger maken
Vanaf juli 2022, als alles goed gaat, komt er een Europese Verordening met als doel om de verkeersveiligheid op de Europese wegen te verbeteren. Eigenlijk bestaat de Verordening al, maar omdat er momenteel nog onenigheid is over de technische voorschriften waaraan fabrikanten zullen moeten voldoen, gaat de wet pas in juli 2022 van kracht.
Concreet zal vanaf die datum, een fabrikant, die een nieuw model op de automarkt brengt, deze Verordening moeten naleven. Ook reeds bestaande modellen zullen vanaf 2024 aan de nieuwe veiligheidstoepassingen moeten voldoen. Dat wil zeggen, dat je wagen die je vorig jaar nieuw kocht, pas vanaf 2024 in overeenstemming met de nieuwe regels moet zijn. Rijd je vandaag rond met een oudere wagen, dan hoef je je wagen in 2024 niet te laten aanpassen. De Europese Verordening is dus enkel geldig voor nieuwe of eerstehands wagens die op de markt komen.
Lijstje van veiligheidstoepassingen
Zoals hierboven vermeld, is de invoering van een zwarte doos, zoals we die al jaren kennen uit vliegtuigen, een van de vele nieuwe veiligheidstoepassingen. Met de gegevens uit de black box, ‘een gegevensrecorder voor incidenten’, zullen verzekeraars en overheden precies kunnen nagaan wat je net voor een ongeval aan het doen was in je wagen of vrachtwagen. Daarnaast vullen een intelligente snelheidsondersteuning, een universele aansluiting om een alcoholslot te kunnen installeren en systemen die je waarschuwen wanneer je vermoeid bent en best even een pauze neemt het lijstje van nieuwe toepassingen aan.
Nooit meer snelheidsboetes
Het oorspronkelijke voorstel van de commissie in 2019 stelde voor om auto’s automatisch te begrenzen door in te grijpen op de motor waardoor je gewoonweg niet sneller kan rijden. Nu blijkt dat de auto-industrie dat voorstel flink heeft kunnen afzwakken door lobbywerk. Volgens het nieuwste voorstel komt er dus geen echte begrenzer, maar wel een irritant geluidssignaal die steeds luider zal gaan wanneer je de snelheidslimiet overschrijdt. Net zoals we nu al het vervelende beep-geluid kennen van de gordel. Definitief het geluid uitschakelen zal niet mogelijk zijn, maar eens het afgaat kan je het wel elke rit opnieuw afzetten.
In het voordeel van zwakke weggebruikers
Bestelwagen en auto’s zullen de grootste aanpassingen moeten ondergaan. Zo komen er in deze voertuigen ook een geavanceerd noodremsysteem om in de stad ongevallen met fietsers en voetgangers te vermijden, sensoren voor rijstrookassistentie en grotere botsbeschermingszones voor het hoofd die ervoor zullen zorgen dat deze zwakke weggebruikers bij botsingen minder letsels zullen oplopen. Sommige van deze veiligheidstoepassingen zitten al in veel nieuwe (en vaak duurdere) wagens, maar vanaf juli 2022 zijn ze dus verplicht in alle nieuwe voertuigen.
Heb je vragen over de invloed van deze nieuwe wetgeving op jouw autoverzekering? Twijfel dan zeker niet om ons hierover te contacteren.